Individuell eurytmi som stödåtgärd i skolan
Rörelseämnet eurytmi ingår i kursplanen i waldorfskolan och sker i hel- eller halvklass. Individuell eurytmi/läkeeurytmi innebär att eleven som stödåtgärd kan få individuellt utformad rörelseträning. Den kan vara en hjälp i det växande barnets utveckling.
Individuell eurytmi:
- Främjar fin- och grovmotorisk utveckling
- Övar förmågan att hålla fokus och koncentration
- Stärker kroppskontakten och övar koordination och rumsuppfattning
- Kan medverka till hjälp vid försenad språkutveckling och läs- och skrivsvårigheter
- Ger avlastning från stora sammanhang när skoldagen blir för intensiv
- Är stärkande för självförtroendet och därmed även för viljan att lära sig
- Ger eleven möjlighet att hitta till inre lugn, harmoni och kan även vara till hjälp i den sociala utvecklingen
- Ger eleven möjlighet till relationsskapande med ytterligare vuxen i skolan samt ger eleven tillgång till fler platser i skolan som kan ses som trygga platser.
I samråd med föräldrar, pedagoger, läkeeurytmister och elevhälsa erbjuds individuell eurytmi/läkeeurytmi som en av stödmöjligheterna för enskilda elever. Den innehåller dels en aktiv del med rörelseövningar och dels en stunds vila. En period sträcker sig över 6-8 veckor, 2-5 gånger i veckan, upp till 30-40 min åt gången och kan upprepas efter en tids paus. Särskilt äldre elever kan även självständigt öva hemma, yngre elever med hjälp av föräldrar. Ibland utförs läkeeurytmi också i mindre grupper.
Individuell eurytmi/läkeeurytmi kan vara en hjälp för barnet att bli säkrare i sig självt och i sitt livssammanhang och därmed stärka förutsättningarna för lärande.
”Stadigt ställer jag mig in i världen
Säkert går jag på min levnadsväg
Kärlek bär jag i mitt inre väsen
Hopp lägger jag in i allt jag gör
Förtroende i alla mina tankar
Detta för mig in i livet
För mig så till mina mål.”
(Fritt bearbetat ur en vers av Rudolf Steiner)